LEGENDA NA KOLEJÍCH
MOTOROVÉ VOZY
M 262.o

Motorový vůz řady M 262.0 je čtyřnápravový motorový vůz s naftovým motorem a elektrickým přenosem výkonu. Na obou čelech jsou stanoviště strojvedoucího s čelními průchozími dveřmi do dalšího vozu. Prostor pro cestující je rozdělen na dva velkoprostorové oddíly, které poskytují celkem 56 míst k sezení. Původně byl přední oddíl určen pro nekuřáky a zadní pro kuřáky. Vozy se vyráběly ve třech sériích. Vozové skříně I.a II.série jsou téměř shodné, III.série je vzhledově odlišná, především v partiích střechy.

Topení vozu je teplovodní z chladícího okruhu motoru. Pouze zadní stanoviště je vytápěno elektricky- ztrátovým teplem z odporů buzení generátoru. Osvětlení vozu je 110V žárovkové. Každé vozidlo je vybaveno protipožárním zařízením, chránícím především motorový prostor, výfukovou šachtu, prostor pod podlahou vozu za druhým dvojkolím a elektrický rozvaděč.

Naftový motor 12 V 170 DR dává výkon 410 koní při 1360 otáčkách za minutu. Elektrický přenos výkonu, použitý u motorových vozů M262.0 se ověřoval u kolejových vozidel již ve 30tých letech. Jedná se o přenos ČKD s děleným buzením. Vozy I.a II.série mají pneumatickou regulaci, vozy III.série regulaci elektrickým servomotorem.

V průběhu provozu M 262.0 docházelo v rámci oprav k rekonstrukcím, které nahrazovaly zastaralé celky, čímž měly zajistit vyšší bezpečnost a spolehlivost provozu. Jednou z největších rekonstrukcí byla výměna spalovacího motoru za motor 6 L 150 PV používaný na říčních plavidlech. Hlavním důvodem byl nedostatek náhradních dílů a ne příliš ekonomický provoz původního motoru. Takto rekonstruované vozy byly přeznačeny na M 262.1 (takto měla být původně značena III.série k čemuž ovšem nedošlo). Rekonstruovaným vozům byla přidělována nová inventární čísla, podle pořadí rekonstrukce. Dnes jsou vozy M 262.0 označeny řadou 830, vozy M 262.1 řadou 831 (831 dostaly opět původní inventární čísla). Pro příklad: první rekonstruovaný vůz M 262.0199 dostal číslo M 262.1001, ale pak 831.199-5.

M 262.0 v provozu. První vozy byly přejímány v Praze. Na okolních tratích vykonávaly technicko-bezpečnostní zkoušky (TBZ). Při zkušebních jízdách dosahovaly rychlosti až 120 km/h. Byly přidělovány do dep: Praha Libeň a Vršovice, Hradec Králové, Olomouc, Zdice, Bohumín, Chomutov, Děčín, Brno Horní Heršpice a Bratislava hlavné. Tato depa zajišťovala vozbu motorových rychlíků. Na ně byly M262.0 nasazovány s vozy Bam, Calm a Ca-k. V prvopočátku svého nasazení vytlačily dvěstědvaašedesátky ostatní motorové rychlíkové vozy starších řad. Na počátku šedesátých let vozily M262.0 rychlíky na úctyhodných vozebních ramenech: Plzeň - Tábor - Brno, Plzeň - Děčín - Liberec, Trutnov - Praha, Brno - Nové Zámky, České Budějovice - Chomutov, Brno - Jeseník, Hradec Králové - Jihlava, Letohrad - Praha a mnohých dalších. Dnes již motorové vozy M262.0 dosluhují, ale jejich sláva ještě po třiapadesáti (!) letech neutichla.

 

Motorový vůz M 262 045

Dne 19. 3. 2003 jsme odkoupili
od Českých drah motorový vůz M 262 045
k provozování nostalgických jízd.

Motorový vůz M 262 045 při převozu z Brna dne 5.4.2003 mezi zastávkami Vilémovce a Horní Ledeč.

Motorový vůz M 262 045 byl vyroben v roce 1950 v Královopolských strojírnách Brno na objednávku Ministerstva dopravy ze dne 14.12. 1946. Skříň má výrobní číslo 26397/1950. Dne 20. 12. 1950 absolvoval technicko-policejní zkoušku (dnešní TBZ) na trati Praha - Tábor a zpět, při níž bylo dosaženo rychlosti 100 km/hod. Tentýž den jej převzaly ČSD, byl přidělen do depa Praha-Libeň a ihned nasazen do provozu. Ještě do konce tohoto roku najezdil úctyhodných 1.362 km.

V průběhu sedmdesátých let jezdil v Čerčanech, zařazen "letmo". Po příchodu motorových vozů M 152.o (810) na posázavské tratě (kolem roku 1982), se vrátil zpět do Libně a pak přešel do depa Břeclav, kde jezdil na výkonech do Znojma a rakouského Retzu.

Poslední oprava M 262 045 v rozsahu MH proběhla v dílnách Pars Šumperk ve dnech 15. 6. - 28. 9. 1995, kde dostal i stávající lak. Dne 28. 6. 2002 mu byl vyměněn v Pars Šumperk spalovací motor po GO. Díky našemu sdružení se po dvaceti letech vrací M 262 045 zpět na tratě Posázaví, aby po dvaapadesáti letech služby pro ČSD a ČD jezdil dále a přinášel radost dětem i dospělým při nostalgických jízdách, výletech a akcích, od léta 2004 už také s přípojným bufetovým vozem Balm.



Motorový vůz M 262.0206

V roce 2005 jsme odkoupili
od Českých drah z depa Krnov
motorový vůz M 262.0206
k provozování nostalgických jízd.

   V současné době motorový vůz M 262.0206 provozuje společnost JHMD. O prázdninách v létě 2010 absolvoval motorák úspěšnou premiéru provozního nasazení po svém znovuzrození na tzv. Švestkové dráze, tedy na tratích pod Českým Středohořím - Most - Lovosice - Litoměřice. Není vyloučeno, že jej budete moci vidět i na akcích organizovaných Posázavským Pacifikem.


Zpět na stranu o vozidlech